2013. február 13.

Waze vs. többiek 1-0

Miért jó a közösségi navigáció? Pontosítok, miért jó a Waze? Ki tudhatná jobban, hogy mi történik egy-egy településen, mint aki ott lakik. Elkezdődött a város főterének felújítása? Csúszik a csatornázás után az út átadása? Ezekről jellemzően értesülünk ott, ahol gyakran megfordulunk. Így például én tudom azt, hogy Szekszárdon a városközpontban zajló munkálatok elhúzódnak pár nappal, ezért a Munkácsy utca Ybl utca és Béla tér között továbbra is csak az autóbuszok által járható (+célforgalom). De hogyan vélekednek erről az egyes navigációk?


Elsőnek nézzük az Egérutat, melyet hosszú hezitálás után a napokban telepítettem, hogy tesztelgessem kicsit. Itt az első lehetőség, hogy bizonyítson. Mint a képen látszik, Jerry elvtárs még nem értesült a szekszárdi munkálatokról, semmilyen formában nem értesít róla, a személyautók által elkerülendő részt nem kerüli el. Arról sem értesült a navigációs program, hogy a Bezerédj utca és Ybl utca közti szakaszon az egyirányú forgalom a másik irányba egyirányú most, gondolván az Ybl utcában megnövekedett forgalomra. Emiatt az Ybl utca közepéről is áttervez a Munkácsy utca csak autóbuszok által járható részén, mivel a téves (hiányos) információk birtokában ezt tartja ideálisnak. Kérdés, hogy mi ideálisnak tartunk-e egy olyan navigációt, mely már a megyeszékhelyek szintjén sem rendelkezik naprakész információkkal. Azért Budapesten kívül is élnek emberek, ha más nem, én biztosan.

Nem annyira közösségi navigáció a Google Térkép, így inkább kontrollpontként került csak be a bejegyzésembe. Természetesen sejtelme sem volt arról, hogy feltúrták a Béla teret, továbbá lezárták a Munkácsy utca fentebb már említett részét, ennek megfelelően az útvonalunk itt is keresztül vezet a csak célforgalom esetén, illetve az autóbuszok által használható szakaszon. Gondolom nem kell kiemelnem, hogy ez igaz minden olyan programra, ahol nincsen folyamatos (online) frissítés, vagyis például akár egy iGo képernyőfotó is lehetne itt a bal oldalon, ugyanez lehetne az eredmény. Erre megoldás a közösségi navigáció. Eredetileg azt hittem, hogy Tom barátját is megemlíthetem itt, de a teszteredmények után már egy, csak egy legény maradt a gáton.

Ez a navigációs program a Waze, mely tökéletesen tisztában volt azzal, hogy a Munkácsy utca említett részére ne tervezzen, ha nem ott van a célpontom, ha oda megyek - mert teszem azt ott lakom -, akkor viszont bátran mehet arra. Az Ybl utcából sem vezetett ki a Széchenyi utcára, hogy visszafordítson a Bezerédj utcába - nem is tudom, hogy ez lehetséges-e ott -, ehelyett okosan használta a jelenleg megfordított irányban egyirányú útszakaszt. Ezen felül informált arról, hogy miért kerülte ki a szakaszt, hogy a Béla téren sebességkorlátozás lesz érvényben, valamint arról is, hogy az Ybl utcában a megnövekedett forgalom miatt nem állhatok meg. Mindezt azért, mert nem egy távoli irodában szerkeszti valaki a térképet és/vagy a navigációs információkat, hanem mi, helyi Wazerek is vihetünk fel adatokat, értesíthetjük egymást, amiért cserébe megkapjuk a többiek által felvitt információkat, így megteremtve a lehetőségét a legpontosabb és a legtöbb naprakész információval rendelkező navigációnak. Ha meggyőzött, amit a három kép eredménye mutat, akkor irány a waze.hu!