2012. május 1.

Senna: Már 18 éve, hogy elment a legenda

"Nincsenek kis balesetek ezen a pályán."
Az imolai pályáról alkotott
véleménye az 1994-es végzetes
futamot megelőzően.
Pontosan 18 évvel ezelőtt, a Rubens Barrichello súlyos balesete, majd Roland Ratzenberger halálos balesete miatt már egyébként is tragikusnak számító San Marinó-i Nagydíjon hunyt el Ayrton Senna, háromszoros F1-es világbajnok, a Williams-Renault brazil versenyzője. A 7. körben a versenyt vezető Senna a Tamburello-kanyart nem tudta bevenni, egyenesen a betonfalnak ütközött. A beleset után egy pillanatra látni lehetett, ahogyan a sárga sisak félrebillen. Sokan fellélegeztek, hogy Ayrton még él, azonban többet már nem mozdult. Voltak, akik már ekkor a legrosszabbra számítottak, és ez csak fokozódott, amikor elszállítása után vérnyomok voltak a kavicságyon. Senna halálát nem az ütközés, hanem a jobb szemébe fúródó, kerekestül leszakadt felfüggesztés-rúd okozta, megtalálva azt a néhány milliméteres gumírozott helyet, ami a sisak és a rostély között van. A versenyt hosszú időre megszakították, és a brazilt helikopterrel szállították a bolognai kórházba, hivatalosan 18 óra 40 perckor halt meg.

"Ha második vagy, te vagy az első, aki veszít."
Autója alváza hozzáért az egyenetlen aszfalthoz, ami megdobta az autót, a leszorítóerő eltűnt, és Senna már nem tudta lefékezni versenygépét a betonfal előtti homokágyban. A rajtbaleset után öt körig a Safety Car vezette a mezőnyt, és a lassú tempó miatt a gumik lehűltek, a nyomás a gumiabroncsokban lecsökkent, így az alvázmagasság is. Az autó feketedoboza megmutatta, hogy a kormányoszlop nem tört el, csak az ütközés után. Az autó megcsúszott, mire Senna villámgyorsan korrigálni próbálta. Az autó eleje megkapaszkodott, és jobbra fordult. A feketedoboz szerint a fékek tövig voltak nyomva. Az autó most már drasztikusan lelassult, de Ayrton Senna nekicsapódott a betonfalnak. A jobb első kerék az ütközés következtében leszakadt, és beszorult az autó és fal közé. A kerék kirepült és fejbetalálta Sennát. A hivatalos vizsgálat során találtak egy összehajtogatott osztrák zászlót az autóban melyet a diadal köre alatt akart lengetni Ratzenberger tiszteletére.

A végzetes baleset
Halála miatt a brazil kormány háromnapos nemzeti gyászt rendelt el, temetésén sok autóversenyző jelent meg, köztük Alain Prost, Damon Hill és Emerson Fittipaldi is. A São Paulói Morumbi temetőben helyezték örök nyugalomra. A futamot végül a második helyről induló Michael Schumacher nyerte meg Nicola Larini és Mika Häkkinen előtt. Az Imola után következő monacói nagydíjon a rajtrács első két pozícióját üresen hagyták, egy brazil és egy osztrák zászlót festettek rá, Roland Ratzenberger és Ayrton Senna előtt tisztelegve. Az egyéni világbajnokságot 1994-ben 92 ponttal Schumacher nyerte meg, egyetlen pont előnnyel szerezve meg első világbajnoki címét. A konstruktőri világbajnokság győztese a Williams lett.

(Forrás: Wikipédia)