2013. január 16.

Csatornaátállítás

Te már "áthangolódtál"?
A témában nálam járatosakat kérdezném, mégis mi történik a színfalak mögött olyankor, amikor egy kábeltelevíziós szolgáltató a csatornák átállítását végzi. Nálunk az analóg rendszeren éjféltől 8-9 óráig tartott, mire végeztek, a digitálissal csak valamivel 12 utánra lettek meg, igaz EPG nélkül, erre egészen este 21-22 óráig várnunk kellett. Nekem, mint laikusnak egy picit soknak tűnik ez, ennyi idő alatt szinte már Luca széke is elkészülne (na jó, tudom, az 12 nap). Ráadásul sikerült olyan klasszul megoldani az átállást, hogy az m1, m2, tv2 HD adásai - meg ami még ott van - akad, és ez megint a "nem értem" kategóriába tartozik, hogy egy gondosan előkészített átállás után ez miért történhet meg?

Bye-bye Digisport!
Szolgáltatóm, a Tarr Kft. a napokban (hetekben?) szerepelt a hírekben, mivel nem sikerült megállapodnia a Digisporttal. Érdekes látni, hogy egy alapvetően kétoldalú tárgyalás kudarca után mindenki kizárólag a szolgáltatóját szidja. Az egyesek által kamunak titulált kérdőív belépő oldala még most is online, ha nem töltötted ki, az nem a szolgáltató hibája. Érdemes elgondolkodni azon is, ami TrabiTM egy korábbi posztomra írt megjegyzéséből következik. Amikor az analógból kikerült nagy hirtelen a német RTL (pont a Digisport váltotta :)), akkor némileg értetlenkedtem, mivel a saját környezetem véleményét általánosnak tekintettem. Ő azonban írta, hogy német adókat soha nem ír a kérdőívre, ellenben sportadókat annál inkább. Ennek megfelelően én például azóta is minden esetben kitöltöm ezt a kérdőívet, jellemzően 3-5 német adóval, a többi általam kedvelt csatornára pedig bízom benne, hogy a többiek elég voksot küldenek.

Tarr vs Digi 1-0
A lényeg: ha zavar, hogy kivette a szolgáltató az adott csatornát, akkor válts. Ha az alternatíva kevésbé tetszik, akkor fogadd el, hogy még mindig a Tarr a legjobb választás. Én a magam részéről örülök, hogy eddig nézhettem a Digisportot, bár én elsősorban nem a foci, hanem a tenisz miatt. Sajnálni fogom, ha a jogok nála maradnak (nem tudom mikor jár le), és emiatt több tenisztornáról lemaradok, de inkább ez, mint egy irreális alku a szolgáltatóval. Az, hogy egy szinte már csak a saját hálózatán elérhető tvadó bármilyen rangosabb eseményt közvetíthet, az megint nem a szolgáltató hibája, ilyen esetben reális elvárás lenne, hogy bukja a közvetítési jogot, és akkor bizonyára előbb születne megállapodás is. 

A TV2 már HD, hamarosan az
RTL Klub is az lesz
Nem, nem vagyok Tarr Kft. alkalmazott, rokonom, ismerősöm sem az, ez csupán a véleményem - és mint láthatod nekem sem jó, hogy nincs Digisport. Én inkább sajnálom azt, hogy a HD csatornák még mindig kuriózumnak, prémium szolgáltatásnak számítanak, 2000 Ft feletti havi extra díjért fizethető elő a kb. 10 csatorna. Emellett szajkózzuk itt a digitális átállást, ehhez képest még mindig 56 csatorna van analógon, foglalva a digitálisak elől a helyet, mint írtam, feláras a HD. A tv2 tavaly átállt HD-re, RTL Klub idén fog, de most őszintén: hány tényleg HD adást látunk akárt a tv2, akár a supertv2 programján? Mert ennek így továbbra sincs sok értelme, ez nem több jelenleg, mint a marketingosztályok versenye. Persze biztos izgalmas lesz majd a Barátok közt HD, de az 1632. alkalommal vetített Jackie Chan és Bud Spencer ismétlés pont teljesen mindegy, hogy milyen formában érkezik. De örüljünk, állítólag az egy fontos mérföldkő, amikor az országos kereskedelmi csatornák átállnak, lassan talán felsóhajthatunk, hogy igen, 2103-ban valami elkezdődött..... Én mindenesetre 2000+ Ft-ot nem fogok fizetni a HD Barátok köztért, az m1, m2 és Duna World a tervek szerint meg anélkül is elérhető lesz. Esetleg ha lesz német RTL HD, akkor majd elgondolkodom, mert akkor nem kell lemondanom a HD képről az F1 közvetítés alatt, most ugyanis inkább a normál képpel közvetítő német RTL nyer, mint a magyar csapat, bár az új felállás megér egy próbát majd.