2011. július 4.

Nagy Waze Teszt - 1. rész

Miután kardos wazerré avanzsáltam a héten, ami már csak egy szinttel van a wazerkirály alatt (bár lehet official más az elnevezésük ezeknek, de nem találtam hivatalos elnevezést a rangokhoz), itt az ideje megírnom a Nagy Waze Teszt bejegyzésemet, melyet az eddigi inkább promotáló írásaim után, egy átfogóbb, a negatívumokra is kitérő összeállításnak szánom. Elsősorban ezekkel (negatívumok) kezdek, de a teljes véleményem majd csak akkor látszik, ha mindegyik bejegyzés publikálásra került, és elolvastad.

A címkékből kiderülhetett már, hogy lényegében a játéktelefon lehet az egyetlen platform, amin nem fut el a program, de egyébként Androidra, Blackberry-re, Iphone-ra, Symbianra és Windows Mobile-ra is letölthető a megfelelő kliens. Andoid esetén pl. a QR kód segítségével válik igazán kényelmessé a letöltés, míg Windows Mobile esetén SMS-ben kérhetjük a linket a letöltéshez. Innen pedig már csak pillanatok választanak el bennünket, hogy a Waze életérzés szele megcsapjon bennünket.

A Waze funkciói elsősorban arra épültek, hogy a napi ingázásban segítségünkre legyen. A közösségi funkcióknak - és a többi Waze felhasználónak - köszönhetően értesülhetünk a dugókról, útfelújításokról, sebességmérésekről még azelőtt, hogy odaérnénk - sőt, a programnak köszönhetően elkerülhetjük a torlódásokat. 

Ez a promószöveg legalábbis, a valóságban azért ez - mármint a dugó elkerülése - elsősorban Budapesten, és a forgalmasabb autópályákon működhet, de például amerre én járok, ott még nincs elég felhasználó ezeknek az előnyöknek az élvezetéhez. Ellenben útfelújításról, rendőrségi ellenőrzésről már én is értesültem a program segítségével, és a még nem beküldött útfelújítást, stb. természetesen jelzem. Kivételt képez, amikor nincs épp mobilnet ott, ahol küldeném, mert sajnos a program nem teszi későbbre félre, hogy x ideig majd újrapróbálja, én meg ilyenkor - bár elsősorban rendre véletlen - le szoktam nyomni ezeket az értesítéseket.

Maga a kliens - köszönhetően a lelkes felhasználóknak - tud magyarul, és a magyar hangnavigáció is elérhető. Méreténél fogva javasolt a program letöltése, és az első indítás, valamint ekkor a magyar hang letöltése wifi hálózaton keresztül - kivétel, ha szeretnénk tömni mobilszolgáltatónk zsebét. A felületnek vannak előnyei, és roppant idegesítő tulajdonságai egyaránt. A menü szerintem kellőképpen átlátható, és logikus, a grafikus felület megítélése pedig abszolút szubjektív szempont, így annak véleményezésétől eltekintenék. 

A célpont menüben Otthon/Munkahely/ABC-ben első kedvenc hely egy klikkre elérhető. Vagy kereshetünk. De inkább ne tegyük, én legalábbis ilyenkor szoktam rendre elgondolkodni a program törlésén, és inkább jut eszembe a vazze', mint a Waze. Köszönhetően a közösségi alapon készülő térképnek (erről majd később) a POI elnevezések széles tárházával találkozhatunk. Ha el szeretnék menni mondjuk tankolni, és beírom, hogy OMV, akkor megkapom a lista elején a tőlem 150 km-re lévő benzinkutat. Miért? Mert nem tettem oda a csillagot (*) a végére. A hozzám közel eső POI neve ugyanis nem "OMV", hanem "OMV Szekszárd", ami az OMV keresésre nem jön ki találatként, csak OMV* keresés esetén. Lehet, hogy ez a keresés mindenki másnak evidens, én bevallom nem jöttem azonnal rá, hogy miért nem adja ki a tőlem max 1,5 km-re levő kutat, miközben a 150-re levőt igen. Főleg azért lehet ez zavaró, mert egy Igo-ban elég az OMV beütése. 

Segítségünkre lehet továbbá a napi ingázásban, hogy megtanulja a kedvenc útvonalunkat. Erre szükségünk is lesz, mert köztes pontot úgysem tudunk megadni a navigációhoz. És nem kell aggódnunk, ha a gépek ilyen tempóban tanulnak, mint a Waze szervere, akkor messze van még az az idő, amikor öntudatra ébrednek és átveszik a hatalmat. Legalább fél éve rendszeresen megállok az M6-oson a fenti példában is szereplő hálózat kútjánál, de még nem jegyezte meg, hogy ne csináljon dugót az autópályán. Eleve nem értem, hogy benzinkút POI-nál, ha megállok, akkor miért nem lesz gyanús neki, hogy mondjuk tankolni álltam meg. (Tudom, mert még nem ébredt öntudatra, és még nem gondolkodik) A munkahelyem utcájában is rendre dugó lesz, amikor megállok, és a rendszeresen bejárt útvonalaimon is megpróbál néha a megszokás helyett kreatív lenni. Bár én végül nem szoktam hagyni magam, így egyelőre TyBoR - Waze 1-0. 

A rendszer kreativitásának forrása (többek között) lehet egyébként a közösségi alapon bővülő térképhálózat, amelyen felfedezhetett egy olyan hiperszuperklassz rövidítést, amit nagyon sajnálna, ha nem próbálnék ki a korábbi útvonalam helyett. Nem titok, hogy még nincs mindenhol kész a térkép, mivel azonban a környéket ismerő szerkesztő munkássága alapján készül a térkép, így talán pontosabb, mint a többi térképszoftver. Továbbá a közel napi frissítésnek köszönhetően relatív gyors átfutással javíthatók a felhasználói visszajelzések alapján a térképhibák. A mobilalkalmazásból jelezhetjük a térképen észlelt hibát, úgy mint például hiányzó út, hibás kereszteződés, stb... Ezt utána vagy mi magunk szerkesztjük a webes felületen, vagy rábízzuk az Area Managerre. 

Mielőtt webes szerkesztgetésbe kezdenénk, érdemes elolvasni a Wikit, vagy kérdezni a fórumban. Aki képes leküzdeni a rendszert annak érdekében, hogy írhasson a fórumba, megérdemli a térképszerkesztés jogát is. Van egy olyan érzésem, hogy a fejlesztők nem a honlapon keresztül fórumoznak, mert akkor nem ennyi lépésből állna: http://www.waze.com - illetve, mivel Magyarországról vagyok, így átnavigál a http://world.waze.com címre. Login, név/jelszó, belépés. Community fül, Go to forums link, Country Forums - itt keressük ki, hogy Hungary. Mondjuk kezdők példájánál maradva a Cartouche fórumot keresi, ami Cartouche/régiók alatt található. Postreply gombra közli velünk, hogy nem vagyunk belépve, lépjünk be. Belépünk, visszajutunk a fórum kezdőlapra. Vagyis jöhet megint a Language Forums - Hungary - Cartouche/régiók - Cartouche - Postreply. Ha még mindig tudod, hogy mit akartál írni, akkor írhatod. Én általában inkább nem szoktam, most is csak a bejegyzés végett kattintgattam végig.

Mára ennyit, holnap jövök a folytatással.