2010. június 27.

F1: Csalni érdemes

Ma is bebizonyosodott, hogy csalni bizony továbbra is érdemes a Forma 1-ben, mert komoly előnyre tehetsz szert. Természetesen ezúttal is Lewis Hamilton volt az, aki csaláshoz folyamodott (bár nem hinném, hogy itt bárki másnak a nevére gondolt volna). Ezúttal úgy gondolta, hogy ő a pályára kihajtó biztonsági autót nyugodtan megelőzheti sárga zászló mellett is. Hogy ez mennyire volt komoly előny, azt mi sem bizonyít jobban, mint Hamilton második helye, míg Alonso – emlékeim szerint – valahova a 10. hely környékére esett vissza. 

Nem lehetünk ugyanakkor telhetetlenek, hosszú idő után nem a 879. figyelmeztetését kapta meg Hamilton, hanem büntetést. No nem kell „aggódni”, arra azért ügyeltek, hogy még véletlenül se járjon rosszul, és lehetőleg még véletlenül se legyen arányban a csalással szerzett előnye és az ezért kapott büntetése. Legalábbis az áthajtásos büntetés szerintem messze nincs arányban az általa szerzett előnnyel.

És ezt most nem azért mondom, mert a második helyre visszaért a kiállás után, hiszen ez a többi versenyző „hibája” is, miért nem tartották az iramot. Sokkalta inkább érzem azt, hogy a 2-3. helyről visszaesés a 10 környékére – mely potenciálisan Hamiltonra is várt volna, ha életében egyszer képes lenne igazi sportember lenni (tudom, egy túl nagy elvárás, ne támasszak ilyent irányába) – és az áthajtásos büntetés jelentette kb. 20 mp nem igazán arányos.

Ráadásul az FIA most külön kellemetlen helyzetbe hozta magát azáltal, hogy egy rakat további versenyző ügyét vizsgálta a nagydíj után, és ki is osztott nekik 5 másodperces büntetést. Lehet rossz a memóriám, de mikor osztottak 5 másodperces büntetéseket? A standard 20 szokott lenni, vagy semmi. Persze azt már azért ők sem merték megtenni, hogy miután ekkora jelentős segítséget biztosítottak Hamiltonnak a futamon, sorban kiosszák a 20 mp-s bírságokat. 

Külön vicces (de abból a kínosabb fajtából), hogy Schumachert egy nem egyértelmű szabály miatt 20 másodperces büntetéssel sújtják, míg az egyértelmű szabályszegés ennél sokkalta kedvezőbb kategóriát képvisel. Sajnos a száguldó cirkusz kifejezésből kezd kikopni a száguldó rész és marad csak a cirkusz.

Aki viszont nem csalt, ellenben fantasztikus teljesítményt nyújtva rajt-cél győzelmet aratott, az Sebastian Vettel, akit mindenképp megillet a gratuláció. Hátrányából így most már sikerült lefaragnia kicsit, egész pontosan 12 pontra. Csak így tovább.

Webbernek már az elején nem indult jól a futam, majd igazán rossz csak akkor lett, amikor egy látszatra elég durva balesetet szenvedett. Azért írtam, hogy látszatra, mert hála az égnek komolyabb sérülés nélkül megúszta az incidenst. Mindamellett itt is – és a futam későbbi részében is – ékes példát láthattunk arra, hogy miért roppant veszélyesek az új csapatok, illetve elsősorban az ő technikai és tempóbeli hátrányuk. Ezen segíthet valamennyi, hogy jövőre ismételten bevezetik a 107%-os szabályt. Bár lehet meg kellene fontolni, hogy már idén megtörténjen mindez.

A németek egyébként ma egy igazán jó napot tudhatnak maguk mögött, hiszen nem csak Sebastian Vettel hozott nekik egy futamgyőzelmet, de Németország legyőzte 4-1-re Angliát a focivb-n. Szóval ma igazán jó érzés lehet németnek lenni. 

Az angoloknak sincs okuk búslakodni, csak sportot kell váltaniuk. A teniszben még mindig versenyben van Andy Murray, aki akár esélyes is lehet, hogy megnyerte élete első Grand Slam tornáját. Ráadásul nem is akármelyiket, hanem a hazai terepnek számító Wimbledont.