2009. június 27.

A tételek

Nos, most hogy túl vagyok az államvizsgákon, egy elmaradásomat pótlom. Többen is feltették a kérdést, hogy melyik tételeket sikerült kihúznom. Nézzük hát sorban. Pedagógiából a hatos tételt, vagyis Az oktatásszervezés szintjei és tartalma. A tervezés (A tanterv és különféle típusai. Kiemelkedő jelentőségű hazai tantervelméleti intézkedések. A NAT jellemzése. A pedagógiai program, a helyi tanterv, a kerettanterv, a tanmenet, a tematikus terv, az óravázlat jellemzése (funkció, tartalom, cél, stb.). A rejtett tanterv és hatásai. Alapvető különbségek a tervezést illetően a kezdő és a tapasztalt pedagógusok tevékenységében. A téma aktualitása, hallgatói tapasztalatok értelmezése: Miben fedezhető fel az iskola pedagógiai programja és a helyi tanterv belső kapcsolatrendszere saját szakterületét nézve? Mit tapasztalt a helyi tanterv és a használt tankönyv viszonyára vonatkozóan? Milyen hatással van a megismert iskola pedagógiai programja az intézmény életére? Milyen távlati és napi tervezési gyakorlat jellemző a megismert pedagógusok munkájára? Saját tervezésében mi jelentette a legnagyobb gondot? Milyen viszony volt saját tervei (például óravázlata) és a megvalósult gyakorlat között? Miből adódtak az eltérések – ha voltak - , és hogyan értelmezi ezeket? A zárt és a nyílt, kreatív oktatás tervezésének milyen sajátosságaival szembesült?)

Német részről a választott tantárgyam a német filmtörténet volt, és az egyes tétel, vagyis Die Anfänge – Die Geburt der Filmkunst – Die ersten Stars – Die Gründung der UFA (a kezdetek - az első sztárok - az UFA alapítása) húztam. Így itt szóba kerültek egyrészt a némafilmek, valamint a Das Cabinet des Dr. Caligari (Robert Wiene), továbbá M – Eine Stadt sucht einen Mörder is.

Szakmódszertani részről, illetve a szakdolgozat megvédése kapcsán - a témám az E-Learning volt - felmerült kérdés a az új technológiák használatát illetően a nyelvoktatásban. Továbbá előkerült Hoffmann Orsolya Új Pedagógiai Szemlében publikált cikkje, és annak megállapításai, illetve konkrét példa a Web Based Learning és a Blended Learning használatára.

Ezenkívül még le kellett adni a vizsgamappát a legjobbnak és legrosszabbnak ítélt óráról, melyről 1-1 oldalban írni is kellett, valamint további 2 oldalas önreflexió volt a tartalma. Azt viszont őszintén bevallom, hogy most így hirtelen nem tudnám megmondani, hogy mit kérdeztek ezzel kapcsolatban az államvizsgán.

Még korábban - januárban - a kommunikációból államvizsgáztam, itt tömegkommunikációs technológiák elméletéből az egyes tételt húztam, ami konkrétan: Hogyan készül fel a portréinterjúra, melyet egy jeles politikussal vagy művésszel kell készítenie? Ez egy jó tétel volt szerintem, a közéleti kommunikációból kihúzott hetes már kevésbé, mely így szólt: Elemezze a magyar miniszterelnökök kommunikációs teljesítményét 1990-től napjainkig! Mennyire különbözik a kormány kommunikációja a miniszterelnökétől?

A szakdolgozatvédéssel kapcsolatos kérdések most hirtelen itt nem jutnak eszembe, de emlékeim szerint két kérdés volt. Ha majd eszembe jutnak - ahogy a vizsgamappás kérdések -, akkor majd lehet kibővítem velük a bejegyzést. Nos, kb. ennyi volt az államvizsga, meg egy rakat várakozás - főleg a kommunikációnál.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése