2007. november 1.

Szabályváltozások

Két évvel bevezetése után megszűnik a gépkocsik kötelező nappali kivilágítása az osztrák utakon. Werner Faymann közlekedési miniszter kezdeményezésére az osztrák kormány szerdai ülésén úgy döntött, hogy 2008. január elsejétől csak rossz - korlátozott - látási viszonyok között kell bekapcsolni napközben a tompított fényt.

A testület egyidejűleg megemelte a vezetés közbeni mobilhasználatért kiszabható helyszíni bírság mértékét, méghozzá 25-ről 50 euróra. Hasonló szigorítás várható a gyorshajtásért járó büntetés esetében is.

A közlekedési miniszter belügyi kollégájával, Günther Platterrel egyetértésben a nyáron jelentette be, hogy javasolni fogja a vonatkozó törvényi rendszabály megváltoztatását.

A járművek állandó jellegű kivilágítását 2005 őszén tették kötelezővé az alpesi országban, elsősorban közlekedésbiztonsági megfontolásokból. A rendszabály be nem tartása 15 eurós bírságot vont maga után.

A szerdai minisztertanácsi alapjául az a vizsgálat szolgált, amelynek eredménye azt mutatta ki: a tompított napközbeni használata több kárral, mint haszonnal jár - méghozzá közlekedésbiztonsági szempontból is. Ernst Pfleger balesetkutató felmérése szerint miközben a balesetek száma valamelyest csökkent ugyan a járművek kivilágításának köszönhetően, az állandó fényforrások ugyanakkor komoly veszélyforrást jelentenek abban az értelemben, hogy elvonják az autóvezetők figyelmét. Mivel elsősorban a szembejövő gépkocsi(k) reflektorára összpontosítanak, nem lehet kizárni, hogy átsiklik a tekintetük a "kivilágítatlan" gyalogosok, kerékpárosok vagy éppen az úttestre került akadályok fölött.

Egy másik tanulmány pedig a folyamatos lámpahasználat környezetszennyező hatását mutatta ki. Becslések szerint az intézkedés bevezetése óta 250-300 ezer tonna klímarongáló gáz - főképpen széndioxid - került a levegőbe a járművek többletfogyasztása miatt: más megközelítésben a kötelező kivilágítás megszüntetésével annyival kevesebb mérgező anyag szennyezheti majd a légkört, mint amennyi Burgenland tartomány egész évi gázkibocsátása. Az izzók gyakoribb cseréje pedig átlagosan 50-70 euróval emelte meg a járművek üzemben tartási költségeit.

Az osztrák autó- és motoros klubok első reakcióikban üdvözölték a kormány döntését, akárcsak a közlekedési miniszternek azt a szándékát, hogy vezessék be az állandó hátsó világítást: ez a lámpa egyrészt kisebb erejű fényt bocsátana ki, mint a tompított, így nem lenne vakító hatása, másrészt kevésbé szennyezné a légkört.

(Forrás: MTI)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése