2007. augusztus 28.

KJF Honlap - 1. rész

Elérkeztünk a várva várt íráshoz, vagyis a Kodolányi János Főiskola hivatalos honlapjának nyilvános kritikájához. Először gondolkodtam, hogy jó-e, ha publikusan megjelenik ez a vélemény, azonban mivel bízom benne, hogy az elkövetkező időszakban számos pozitív változáson megy keresztül a honlap, így jó lesz majd látni, hogy honnan indult ez az egész. Mindamellett egy nyilvánosan megfogalmazott vélemény lehetőséget kínál arra, hogy azt kiegészítve minél több építő jellegű kritika tükrében formálódhasson az oldal.

Az első vélemények megfogalmazásához fontosnak tartottam, hogy először a jelenlegi kialakítást lássam át. Ehhez végig kellett járnom az aloldalakat, hogy pontos képem legyen arról, mi is rendelkezik önálló egységgel a honlapon belül. Némi titkot kikotyogok, amikor leírom, hogy célba vette a főiskola e lapoknak az egységesítését. Ez egy reális törekvés, hiszen jelenleg számos szerkesztővel, számos kinézettel jelenik meg kodolányis oldal a világhálón.

Az arculat összehangolása valóban egy fontos feladat, ez azonban nem jelentheti az egyhangúságot. Meg lehet találni azokat az apró eltéréseket, amelyek utalnak az aloldal jellegére, közben mégis hangsúlyozzák a Kodolányi János Főiskolához tartozást. Ilyen megoldás lehet például, ha a fejlécnek a képeit az adott aloldalhoz kapcsolódóra cseréljük, és - amennyiben a helyzet megkívánja - feltűntetjük az aloldal nevét.

A több szerkesztő megléte - ha alkalmasak a szerkesztők a feladatra - nem hátrány, hiszen egy bizonyos szinten felül kivitelezhetetlen a színvonalas szerkesztés. Amennyiben - igaz, ez jelentős munka programozói szinten, bár annál izgalmasabb - egy online adminisztrációs felület alól lehetségessé válna a megújult Kodolányi Honlap szerkesztése, akkor a felhasználói csoportok létrehozásával, valamint a jogosultságok szabályozásával akár a tanárok kezébe is adhatjuk a publikálás lehetőségét.

A felsőoktatási honlapok jellemzője gyakran a túlzott bürokratizmus. Vagyis mire egy információ minden személyen keresztül eljut a frissítésért felelős munkatárshoz, és ő valóban publikálja az információt, addigra aktualitását veszti az információ. Hogy hol juthat szerephez az írási joghoz jutott oktató? Lehetséges egy-egy, tanszékenként (és - akár - képzési központonként) különálló "tanszéki közlemények" üzenőfal létrehozására, ahol az adott tanszék oktatói üzenhetnek. Például közölhetik ezen a felületen, ha valamiért egy előadás, avagy vizsga elmarad. Tudom, ezt egyik felsőoktatási intézmény sem szereti bevallani, azonban mindenhol előfordul. Azáltal, hogy a tagadást a nyílt tájékoztatásra cseréli egy intézmény, úgy gondolom a hallgatói érdekében cselekszik. És pár ember felmenőit is kevesebbszer emlegetik, mikor egy elmaradó előadásra várnak a nem tájékoztatott hallgatók.

A hierarchiában természetesen a tanszék oktatói felett állna az adott tanszék vezetője, kinek feladata, hogy rendszeresen ellenőrizze a felkerült információkat. Amennyiben egy oktató félreértelmezi ezt a tanszéki üzenőfalat, akkor feladata annak céljairól felvilágosítani, az oda nem illő anyagot töröltetni vele, avagy saját maga is törölheti ezt. Végső soron szankcionálásra is lehetőséget ad ez a koncepció, hiszen lehetőség van az írási jog megvonására. Ekkor a tanszéki munkatársak - például tanszéki titkár - "szűrőjén" keresztül kerülhet ki az írásjoggal (már) nem rendelkező munkatárs közleménye.

A leírás nem ért véget, holnap folytatódik...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése