2010. december 22.

Szmogriadó

Ma reggeltől szmogriadó van Székesfehérváron, ami azt jelenti, hogy a fekete és piros plakettes járművek nem közlekedhetnek a városban. A Fehérvár Rádióban felvetődött egy érdekes kérdés, miszerint ha a busz is jármű - és ugye az -, akkor miként közlekedhetnek a javarészt piros és fekete kategóriába sorolt buszok a városban? Eziránt érdeklődött még reggel a rendőrségen az egyik buszvezető is, de a rend éber őreihez ekkor még el sem ért az információ, hogy ma szmogriadó lenne. Elvi állásfoglalásuk azért volt: ha valóban életbe lép a szmogriadó - és életbe lépett -, akkor természetesen sehogy. Már csak arra lennék kíváncsi, hogy egy esetleges büntetést a busz vezetőjének vagy a volántársaság vezetőjének kellene-e kifizetnie? Hiszen ha megnézik azoknak a járműveit, akiknek esetleg elengedhetetlen munkájuk miatt a gépjármű, akkor - egyenlő elbánás elvén - a buszokat is meg kellene néznie az illetékeseknek, és adott esetben kiszabni a bírságot.

Másfelől kérdés számomra, hogy mi a környezetszennyezőbb? Az egész nap a városban fel-alá járó piros és fekete matricás autóbuszok, vagy azok a gépjárművek, amelyekkel reggel munkába jönnek az emberek, este pedig hazamennek vele. Illetve eszerint akkor holnap én sem mehetnék haza a - most még - piros plakettes autómmal, amivel hétvégén még gond nélkül jöhettem Székesfehérvárra?

Azért írom, hogy most még, mert bizony sok piros besorolású autóból lehetne kék, ha a gépjármű tulajdonosa kéri, illetve áldoz rá pénzt. Ugyanis 1996 után az EU területén csak olyan gépjármű kerülhetett forgalomba, ami megfelel a 4-es kategóriába sorolásnak, így ez az átsorolás a következő műszaki vizsga alkalmával kérhető. Igaz, ekkor forgalmit kell cserélni, hogy átvezessék a 2-es kategóriából az autót, aminek díja 6000 Ft. Akinél mostanság nem esedékes a műszaki vizsga, ő is kérhet az NKH kijelölt vizsgálóállomásain 1770 Ft-ért felülvizsgálást, amivel átsoroltatható a gépjárműve. Ez ugyan némi pénz, de még mindig olcsóbb, mint egy esetleges bírság amiatt, mert szmogriadó esetén használtuk a károsnak titulált autónkat. (Megjegyzem jobb helyeken alapesetben megkapták a kedvezőbb besorolást ezek az autók, de hát nem lennénk Magyarországon, ha ez itt is így történt volna)