2008. március 5.

Kisbusszal olcsóbb?

A mai nap megkaptuk az első tájékoztató levelet a svájci útról, mely egyfelől öröm, másfelől egyáltalán nem. Öröm, hiszen megkaptuk a támogatást a főiskolától, melyet egy korábbi bejegyzésben reméltem, hogy meg fogunk kapni. Kevésbé öröm azonban, ha végignézzük a kiadási oldalt. Kezdem ugyanis úgy gondolni, hogy a korábbi kisbuszos utazást felváltó vonatozás sokkalta drágábbra jön ki számunkra. Szerény számításom szerint (ha nem számítjuk bele a főiskolától kapott támogatás összegét), megközelítőleg 60 ezer forintot jelent kedvezményes vonatjegyekkel utazva. Személyenként. Talán jogos, ha ezután merő kíváncsiságból igyekeztem kiszámolni, hogy milyen költségeket jelent egy kisbuszos túra.

Mivel a jelentkezők száma éppen indokolja a két kisbuszt, így duplán számoltam az oda-vissza távot, valamint számoltam természetesen némi Svájcon belüli közlekedést is. Bérlés ügyében szerencsénk van, ha még egy kicsit kedveskedik velünk a főiskola, hiszen akkor erre nem kell külön fizetni. Két kisbuszt, avagy talán egy kisbuszt és egy személyautót is elég biztosítania. A jelenlegi benzinárakat, a feltételezett fogyasztást alapul véve ez személyenként 15 ezer forint környékére jött nekem ki. Vagyis ha bérelnünk kellene kisbuszt, még akkor is várhatóan bőven a fenti összeg alatt maradna az út.

Természetesen ismerem az ezzel kapcsolatos ellenérzéseket. Azonban az utazás elején mivel mindenki aláírja, hogy saját felelősségére ül(t) be a kisbuszba, így azért akkora felelősség nem nyomja a sofőr(ök) vállát. Teljesen felelőtlenül pedig egyébként sem vezethet.

Összességében nem azt mondom, hogy hurrogjuk le a vonatos utat, pusztán annyi lenne előnyös, ha a főiskola részéről is átgondolnák a korábban bevett gyakorlatot, mint lehetséges alternatívát. Mindamellett nem ismerem azt sem, hogy a többi jelentkező egyáltalán melyik változatot preferálná jobban. Az áprilisi megbeszélésen esetleg ez is szóba kerülhetne.

(ui: Azért akinek van kedve és ideje, bátran számoljon utána, hogy jól írtam-e az összegeket, nem szeretném, ha túl nagy butaság állna itt)

5 megjegyzés:

  1. A költségekhez csak annyit mondok, hogy Tybor igazad van és tényleg olcsóbb (és nem csak egy-két ezer forinttal).
    Busszal mindig mobilabb az ember, mint vonattal (igaz a vonatnak is megvannak a maga előnyei, de szerintem a busznak több előnye van). Svájc hibába van jó vasúthálózattal megáldva, de sok helyre nem lehet vonattal eljutni, vagy ha igen, akkor a megállótól még sokat kell lábhajtású, egy ember erejű közlekedési eszközt használni. S még nem említettük meg, hogy Svájcban igen sok magán társaság üzemeltet vasútvonalakat, amelyekre nem érvényes, s így plusz ráfizetést kell alkalmazni, az akciós vonatjegy.
    A vonaton utazásnak nagy hátránya, ha az ember éjjel utazik, hogy semmit sem lát a csodás Osztrák és Svájc-i környezetből. Busszal ilyen nem fordul elő, hiszen olyan csodás természeti jelenségeket láttunk (Salzburg-i hegyek usw.).
    Kicsit elfogult vagyok a busszal kapcsolatban, mert anno én is a buszos csoporttal utaztam, s csodás élménnyel gyarapodtam (Landeskunde teljes erővel). Sajnáltam, hogy a többieke, akik a vonattal utaztak nem lehettek részesei annak a csodának, amit a buszosok átéltek.

    VálaszTörlés
  2. Hello!

    Köszönöm, hogy rávilágítottál egy tényre, mely felett eredetileg átsiklottam. Vagyis ezért a sokkalta több pénzért voltaképp semmit sem látok abból az útból, amit este a vonaton teszünk meg.
    Személy szerint egyre inkább kezdem úgy érezni, hogy erre a vonatos túrára annak költségvonzatai miatt (még ha figyelembe veszem az előnyeit is a hátrányok mellett) nem érdemes pénzt és időt áldoznom.

    TyBoR

    VálaszTörlés
  3. A látnivaló dolgok csak mellékes előnyök, a legnagyobb előny a már említett mobilitás, amit csak a busz ad meg, a vonat nem.
    A költségek drasztikus nagysága igen rossz hatással tud lenni az emberekre (ezt mint PR végzetségű mondom, illetve tapasztalatok alapján is).
    Meg ahogyan te is írtad, az eleján mindenki aláírja a jólismert nyilatkozatot, hogy saját hibámból szenvedek, ha valami baj történik.
    Lehet, hogy praktikus és gyorsabb a vonat, de véleményem szerint ezzel csak rontódik az a bizonyos tanulmányi út érzése. Hiszen egy tanulmányúthoz az oda eljutás is egy élmény, ami az esti átvonatozással teljesen egyenlő a nullával.
    És főleg ebben a helyzetben, amikor tényleg végre a KJF-nek megfelelő mennyiségben áll kisbusz a rendelkezésére és így az anyagiak szinte röhögnivalóan alacsonyak (itt megköszönöm a 2 évvel ezelőtti támogatását a KJF-nek és az ideit is), nem tudom elképzelni, hogy ne a gazdaságosabb megoldást vegyék inkább előtérbe.
    Felajánlom, ha kell a saját szolgálataimat is (teljesen ingyen és bérmentesen), ha úgy lesz szabadidőm és ha igénybe kívánják venni a segítségemet gépjármű vezetéssel kapcsolatban, amennyiben sofőrhiány lépne fel. Sofőri ajánlást biztosan adna Prof. Arnold Wyrsch Úr :)
    Remélem a buszos megoldás lesz a nyertes.
    FvP (H II.)

    VálaszTörlés
  4. Üdv!

    Mindenekelőtt köszönöm a felajánlásod, azonban annyit azért mielőbb szeretnék leszögezni, hogy ez a felvetés egyelőre csak itt, a blog hasábjain él, hivatalos formában - én legalábbis - még nem kerestem meg Majorosi tanárnőt, aki az idei svájci utat szervezi.

    Mindamellett a felajánláso(do)n érdemes elgondolkodni, hiszen ha jól veszem ki a megjegyzésedből, akkor korábban már vezetted valamelyik autóját (kisbuszát?) a KJF-nek, és mindenki épségben megúszta a kalandot. Személy szerint én akár még be is mernék melléd ülni :)

    Mindent összevetve, komolyan fontolóra vettem/veszem, hogy hivatalosan is megkeressem Majorosi tanárnőt, és kikérjem a véleményét a kisbuszos alternatívával kapcsolatban. Hiszen - úgy gondolom - nem csak nekem nem mindegy, hogy kb. 60e, avagy csak kb. 15e Ft az út. Előbbit ugyanis nem biztos, hogy jelen körülmények között tudom vállalni most.

    TyBoR

    VálaszTörlés
  5. Ehhez a részhez: "hiszen ha jól veszem ki a megjegyzésedből, akkor korábban már vezetted valamelyik autóját (kisbuszát?) a KJF-nek, és mindenki épségben megúszta a kalandot" azt szeretném elmondani, hogy igen vezettem kb 4 napig a Főiskola kisbuszát Svájcban, igaz nem a KJF VW-buszát, hanem a svájci Főiskola VW-buszát. Az utasaim jól érezték magukat, nem rettentek meg, s még Prof. Arnold Wyrsch Úr is dícsérően nyilatkozik mind a mai napig.
    Tybor, keresd meg Frau Majorosit és érdeklődj (tényleg nem mindegy, hogy marad e 45 ezer Ft a zsebetekben vagy nem).

    FvP (H II.)

    VálaszTörlés