2011. július 14.

Top Gear: Marauder


2011. július 13.

Top Gear: Sebastian Vettel


2011. július 12.

KJF Alumni Találkozó: Nyilatkoztam a Vörösmarty Rádiónak

Korábban már írtam, hogy nemrég öregdiák találkoztunk, azt azonban talán Twitteren megosztottam, talán még ott is elfelejtettem, hogy ezzel kapcsolatban interjút készített velem Virágh Ildikó a Vörösmarty Rádió részéről. Az interjú egyrészt meghallgatható az Albamag kapcsolódó cikkjénél, másrészt - remélem nem lesz heves tiltakozás ellene - a SoundCloudra is feltöltöttem a saját felhasználóm alá, ha már egyszer szerepelek én is az alumnis összeállításban. Mivel velem nem a találkozó alkalmával készült az interjú, így én zárom a sort. Értelemszerűen Dr. hc. Szabó Péter PhD rektor úrral kezdődik, és a kb. 10 helyszínen készített beszélgetéssel folytatódik. (Soundcloudon a képen az általam készített fotó(ból az a részlet) látszik, amikor Virágh Ildikó Dr. Szabó Péterrel készíti az interjút a KJF Siófoki Intézetében)

2011. július 7.

Nagy Waze Teszt - 4. rész

Bár Nagy Waze Teszt volt a bejegyzéssorozat neve, azért volt amire csak érintőlegesen tértem ki, ez pedig a térképszerkesztés és a Cartouche. Egyrészt amiatt, mert egy átlag Waze felhasználó nem feltétlen tud vagy akar belefolyni ebbe a folyamatba. Bejelenti a kliensben a hibát, és rábízza azokra, akik szeretnek szerkesztgetni, ő meg majd élvezi a végeredményt, amikor frissül a kliensben az adott térképterület. Másrészt a Cartouche épp úton van a nyugdíj felé, és ha addig nem emelik meg a korhatárt, akkor ősszel megérkezhet az utódja. Ennek tükrében pedig jelenleg végképp feleslegesnek éreztem egy kifutó rendszer előnyeiről és hátrányairól írni.

Volt több negatívum, amire kitértem, de azért egy valamit nem felejthetünk el. A Waze jelenleg még 0. verzióban van felénk, az Egyesült Királyságban is csak nemrég volt a hivatalos prezentációja a programnak. Ehhez képest tud magyarul (hangok is vannak magyarul hozzá), a törzswazer közönségnek hála van magyar nyelvű honlap, Facebook oldal, Twitter profil, de volt már saját szervezésű nyereményjáték is. A tartós közlekedési eseményeket kiposztoló szkriptünk olyan jól sikerült, hogy már exporttermék lett belőle, és még ki tudja mi mindent értek (és érnek) el ennek a csoportnak a tagjai. A térkép folyamatosan frissül, bővül, elég a Facebook oldalra felnézni (a Twitter átláthatatlan annak köszönhetően, hogy minden egy név alatt fut, így azt nem írnám) Elég a térképre nézni (a programban), és látható, hogy sok-sok új tag van, és egyre többen vannak azok, akik előrébb léptek a bébiwazer rangból.

2011. július 6.

Nagy Waze Teszt - 3. rész

(1. rész) (2. rész) Hétköznapi használatban a Waze elsősorban az ingázók életét könnyítheti meg. És van is benne néhány korlát, ami meggátolhat bennünket abban, hogy másként tegyünk. Az egyik ilyen, hogy maximum 320 km amire tervezni tud a szerver (hiszen ez is online történik). Ráadásul mint írtam, csak egy címre - cserébe viszont megtanulja a kedvenc útvonalunkat. Az adatforgalom - és méginkább a roamingdíjak miatt - miatt határokon átívelő autókázásainkban sem a Waze lesz az ideális társunk. Jelenleg még le kell mondanunk a sávasszisztensről, és a sebességlimiteket sem tudja a program, ugyanakkor az útvonaltervezéskor figyelembe veszi ehelyett az egyes útszakaszok átlagsebességét - mely hasznosabb is lehet. Ráadásul azért emlékszem én arra, hogy az Igo sem tudta mindig pontosan a limiteket, illetve az esetek többségében a szélvédőn kinézve, és nem a navigációs szoftvert bámulva figyelem, most épp mennyivel mehetek.

2011. július 5.

Nagy Waze Teszt - 2. rész

Ott hagytam tegnap abba, hogy a Waze, egy minden elemében valódi közösségi alkalmazás, hiszen a felhasználók szerkesztik meg a térképet, a felhasználók küldik be a közlekedési információkat, a felhasználók okostelefonjain futó alkalmazásokból érkező adatokból generálód(hat)nak események, az utak átlagsebessége, stb., de maga a magyar fordítás is a lelkes törzswazerek munkásságának eredménye. És a folytatás is csak rajtunk, felhasználókon múlik. Ha például egy olyan helyen lakunk, ahol még nincs kész a térkép, akkor két dolgot tehetünk. Az egyik, hogy bezárjuk az alkalmazást, és jól elfelejtjük. Ez a lehető legrosszabb döntés, amit tehetünk. A másik opció, hogy a Waze közösség részévé válunk, és aktívan szerepet vállalhatunk a minden konkurenciánál pontosabb térképadatbázis létrehozásában. Tényleg lemondanánk erről?

A teljes anarchia megelőzése végett néhány szabály már lefektetésre került, amely segítségünkre lehet abban, hogy eligazodjunk az elsőre nem feltétlen felhasználóbarát Cartouche (ez a térképszerkesztő neve) használatában. (Jó hír, hogy idővel érkezik majd az új generációs változata, mely szebb és jobb lesz) Szerencsére a törzswazer tagság - velem ellentétben - átküzdi magát a rendszeren a fórumig, így a felmerülő kérdésekre (lehetőleg azokra, ami még nincs megválaszolva a Wikiben) gyorsan reagálnak. Némi megszokás után pedig már külön segítség nélkül is magabiztosan szerkesztgethetjük a környékünket. A jogosultságszerzés alapja a közlekedésünk. Magyarul: amerre jártunk, arra szerkeszthetünk, amerre nem, arra nem. Ez egyben azt is jelenti, hogy szerkesztés előtt vezetnünk kell, nem ugorhatunk egyből neki a térképrajzolgatásnak.


2011. július 4.

Nagy Waze Teszt - 1. rész

Miután kardos wazerré avanzsáltam a héten, ami már csak egy szinttel van a wazerkirály alatt (bár lehet official más az elnevezésük ezeknek, de nem találtam hivatalos elnevezést a rangokhoz), itt az ideje megírnom a Nagy Waze Teszt bejegyzésemet, melyet az eddigi inkább promotáló írásaim után, egy átfogóbb, a negatívumokra is kitérő összeállításnak szánom. Elsősorban ezekkel (negatívumok) kezdek, de a teljes véleményem majd csak akkor látszik, ha mindegyik bejegyzés publikálásra került, és elolvastad.

A címkékből kiderülhetett már, hogy lényegében a játéktelefon lehet az egyetlen platform, amin nem fut el a program, de egyébként Androidra, Blackberry-re, Iphone-ra, Symbianra és Windows Mobile-ra is letölthető a megfelelő kliens. Andoid esetén pl. a QR kód segítségével válik igazán kényelmessé a letöltés, míg Windows Mobile esetén SMS-ben kérhetjük a linket a letöltéshez. Innen pedig már csak pillanatok választanak el bennünket, hogy a Waze életérzés szele megcsapjon bennünket.

A Waze funkciói elsősorban arra épültek, hogy a napi ingázásban segítségünkre legyen. A közösségi funkcióknak - és a többi Waze felhasználónak - köszönhetően értesülhetünk a dugókról, útfelújításokról, sebességmérésekről még azelőtt, hogy odaérnénk - sőt, a programnak köszönhetően elkerülhetjük a torlódásokat. 


2011. július 1.

Itthon a legjobb...